11. juuni 2007

Seadus ei maksa, raha ruulib. TV3 näite varal.

Vaatan TV3-e ja näen, et on suudetakse reklaami müüa. Saatekavagi nihkub paigast.

Teine asi - filmide ajal tekib ekraaninurkagi reklaam. Orbitit promotakse. Vastik-vastik-vastik. Vähe veel saadete katkestamisest, ka paralleelselt käiakse reklaamiga pinda. OK, kuskilt peab raha tulema. Nõus. Aga palun vaatame, mida ringhäälinguseadus ütleb:

§ 15. Reklaamile ja otsepakkumisele esitatavad nõuded
(1) Reklaam ja otsepakkumine peab olema programmi muudest osadest lahus ning heli, kujutise või heli ja kujutise kogumina programmis selgelt eristatav.

See võib olla JOKK-ajastul veel vaieldav ja kindlasti tuleks mõni TV3-e tarkpea välja jutuga, et ekraaninurgas tolknev reklaam ongi ju kujutise kogumina programmist eristatav. Olgugi, et seadusandja on mõelnud eristamist ajaliselt stiilis programm -> vahesignatuur (nt see pöörlev nr 3 vms) -> reklaam.

Kuid põrutame jokitajale silme vahele siis järgmise lõigu:

§ 16. Reklaami ja otsepakkumise koht programmis
(1) Reklaam ja otsepakkumine tuleb paigutada saadete või saateosade vahele.

Vahele. Mitte peale.

Ja kui mõni tarkpea tuleb jutuga, et tegu pole reklaami vaid saate-toob-teieni-tüüpi sponsorlusega, siis palun:

2) Spondeeritud saadete või programmide alguses või lõpus või nii alguses kui ka lõpus tuleb arusaadavalt esitada sponsori isik või tema kaubamärk või mõlemad. Sponsori toodangu või teenuste propageerimine saate käigus on keelatud.

Saate käigus ei luba seadus sponsorit kah promoda.

Siiani on ajakirjandus kottinud telekanaleid filmide liiga sagedase katkestamise tõttu, liiga suure reklaamimahu tõttu ühes saatetunnis ja filmi ajal tehtatava esimese reklaamipausi kauguse üle filmi algusest. See on kõik tore ja tulemust on ka näha.

Äkki keegi võtaks ette ja kätte ja aitaks selle Orbiti sealt nurgast ära koristada, enne kui see valdavaks praktikaks saab. Reklaamiosakondadel on kombeks mõnedest "innovaatilistest" lahendustest vaimustusse sattuda. Olgu või Õhtuleht, kes musta töö ära teeb, äkki siis pr. Koorijuht ka ärkab ja paneb ministeeriumis üht-teist liikuma. Muidu ju Sookruus ennast ei liiguta.

2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Selle praktika tekkimist tuleks igati takistada jah enne kui see normiks saab. Näiteks Türgis on seda tüüpi reklaamid valdavad ning telekast midagi vaadata seetõttu suht häiriv.

Lisaks tuleks telejaamu veel kottida Ringhäälinguseaduse järgmise punkti alusel:

(5) Uudiste-, laste- ja poliitikasaateid ning dokumentaalfilme ei tohi reklaamiks ja otsepakkumiseks katkestada, kui nende kestus on 30 minutit või vähem.

See, et TV3 ütleb, et me uudistesaadet ei katkestagi, sest uudistesaade kestab vaid 15 min, peale seda tuleb uus saade "ilmauudised" ja peale seda järgmine saade "krimiuudised" on aga puhas hämamine.

Kusjuures tegelikult tuleks seda punkti üldse muuta, eemaldades ajaline kitsendus - kas see, et Kanal 2 Reporter kestab tund aega, annab õiguse saate iga 5 min järel katkestamiseks? I don't think so...

Anonüümne ütles ...

Jah, Reporter on huvitav keiss, sest kui uudiste kategooriaga seoses sajab kaela mingi piirang, siis on tegu kohe "meelelahutusmagasiniga". Samas täidetakse selle sama magasiniga seadusest tulenevat nõuet täita teatud osa programmist uudistesaadetega.